Národní divadlo Brno

Vytisknout

První stálé české profesionální divadlo na Moravě a ve Slezsku. Stránky a vývoj názvu instituce zde.

  • 6. 12. 1884
    BrnoZřízení Národního divadla v Brně 

    První stálé české profesionální divadlo na Moravě a ve Slezsku - Národní divadlo v Brně - zahájilo svou činnost. Divadlo bylo slavnostně otevřeno představením společnosti Jana Pištěka hry Magelona Josefa Jiřího Kolára. Pištěk se stal prvním ředitelem a provoz první sezony zajišťovala jeho společnost. Družstvo českého Národního divadla v Brně pro divadelní účely zakoupilo a nechalo upravit budovu restaurace U Marovských s tančírnou Orfeum na rohu ulice Veveří a Raduitova (dnešního Žerotínova) náměstí. Od sezony 1886/1887 divadlo neslo název Prozatímní národní divadlo v Brně.

    Martin Bernátek

    zdroj: Vstup realismu na jeviště českého divadla v Brně.

    Diplomová práce, Masarykova univerzita, 2008.


    Číslo strany: 11
    Jméno autora: Klára Dvořáková
  • 2. 10. 1886
    BrnoZačátek stálého působení Pavla Švandy ze Semčic v Brně 

    Premiérou hry Emanuela Bozděcha Z doby kotiliónů začala v Prozatímním národním divadle v Brně působit elitní kočovná herecká společnost Pavla Švandy ze Semčic staršího. Působil zde také Eduard Vojan a Hana Kubešová. Po uvedení  dramat Williama Shakespeara či  Revizora Nikolaje Vasilijeviče Gogola v první sezoně nastudoval Švanda v sezoně 1887/1888 tři dramata Henrika Ibsena. Uměleckými úspěchy a také dramaturgií zaměřenou na nové ruské, severské i české drama během sezon 18861891 v Brně prosadil divadelní realismus. Brněnští a moravští divadelníci vyrovnali zpoždění za uměleckým vývojem v Čechách.

    Martin Bernátek

    zdroj: Vstup realismu na jeviště českého divadla v Brně.

    Diplomová práce, Masarykova univerzita, 2008.


    Číslo strany: 19-20
    Jméno autora: Klára Dvořáková
  • 25. 12. 1887
    BrnoČeská premiéra dramatu Nora Henrika Ibsena 

    Prozatímní národní divadlo v Brně uvedlo v české premiéře a v překladu Elišky Peškové Noru (pod názvem Vánoce) Henrika Ibsena. V hlavní roli vystoupila Hana Kubešová. Ředitel divadla Pavel Švanda ze Semčic starší tím navázal na uvedení Ibsenových dramat téhož roku.

    Martin Bernátek

    zdroj: Vstup realismu na jeviště českého divadla v Brně.

    Diplomová práce, Masarykova univerzita, 2008.


    Číslo strany: 19-20
    Jméno autora: Klára Dvořáková
  • 17. 10. 1889
    BrnoPrvní uvedení hry Antona Pavloviče Čechova v českých zemích 

    Prozatímní národní divadlo v Brně uvedlo v režii Josefa Malého a překladu Františka Vrány jako vůbec první český soubor hru Antona Pavloviče Čechova – aktovku Medvěd.

    Martin Bernátek

    zdroj: Vstup realismu na jeviště českého divadla v Brně.

    Diplomová práce, Masarykova univerzita, 2008.


    Číslo strany: 19
    Jméno autora: Klára Dvořáková
  • 21. 1. 1904
    BrnoPůvodní premiéra opery Leoše Janáčka Její pastorkyňa 

    Národní divadlo v Brně uvedlo dle předlohy Gabriely Preissové, v režii Josefa Malého a hudebním nastudování Cyrila Metoděje Hrazdiry původní premiéru opery Leoše Janáčka Její pastorkyňa. Janáček zachoval jako jeden z prvních skladatelů původní libreto v próze a Malý použil realistické tvárné postupy s důrazem na moravský folklor.

    Martin Bernátek

    zdroj: Režijní přístupy k operám Leoše Janáčka v Brně.

    Brno: JAMU, 2004.


    Číslo strany: 13-17
    Jméno autora: Jindřiška Bártová - Holá, Monika
  • 23. 8. 1919
    BrnoNárodní divadlo v Brně získalo divadlo Na hradbách 

    Po vzniku samostatného Československa a novém obsazení brněnské radnice došlo k zlepšení existenčních podmínek českého divadla a Družstvo českého Národního divadla v Brně získalo (1. července 1919) budovu městského divadla (Brünner Stadttheater) Na hradbách. Provoz slavnostně zahájil operní soubor pod vedením Františka Neumanna v sobotu 23. srpna premiérou Její pastorkyně Leoše Janáčka v režii Rudolfa Waltera. V Redutě začala česká činohra působit od 29. září 1919 premiérou Viny Jaroslava Hilberta v režii Karla Urbánka. Pondělní a úterní termíny Na Hradbách byly poskytnuty německému souboru a v Redutě českému souboru. Tento stav měl trvat do 30. června 1922.

    Martin Bernátek

    zdroj: První představení Nár. divadla v Brně období 1919-1920.

    Lidové noviny. 24. 8. 1919, roč. 27, č. 234.


    Číslo strany: 2
    Jméno autora: BM
  • 23. 11. 1921
    BrnoPůvodní premiéra opery Leoše Janáčka Káťa Kabanová 

    Národní divadlo v Brně uvedlo dle předlohy Alexandra Ostrovského, v režii Vladimíra Marka, hudebním nastudování Františka Neumanna a výpravě Alexandra Vladimíra Hrsky původní premiéru opery Leoše Janáčka Káťa Kabanová. Dirigent Neumann ustavil janáčkovskou inscenační tradici v Národním divadle v Brně a během svého vedení operního souboru (1919-1929) se zasloužil o jeho umělecký vzestup.

    Martin Bernátek

    zdroj: Káťa Kabanová na Brněnském jevišti.

    Brno: Šimon Ryšavý, 2003.


    Číslo strany: 19
  • 6. 11. 1924
    BrnoPůvodní premiéra opery Leoše Janáčka Příhody Lišky Bystroušky 

    Národní divadlo v Brně uvedlo podle předlohy Rudolfa Těsnohlídka, v režii Oty Zítka, hudebním nastudování Františka Neumanna a výpravě Eduarda Miléna původní premiéru opery Leoše Janáčka Příhody lišky Bystroušky. Janáček zde operními prostředky spojil svět lidský a zvířecí.

    Martin Bernátek

    zdroj: Režijní přístupy k operám Leoše Janáčka v Brně.

    Brno: JAMU, 2004.


    Číslo strany: 34-38
    Jméno autora: Bártová, Jindřiška - Holá, Monika
  • 12. 9. 1925
    BrnoPremiéra revue Z Brna do Brna a operetní reforma Oldřicha Nového 

    Národní divadlo v Brně uvedlo v režii Oldřicha Nového a Viléma Škocha a v hudebním nastudování Antonína Kincla původní premiéru lidové revue Nového a Škocha (pod pseudonymem Erry Saša) Z Brna do Brna. Autoři využili lokální náměty a populární komickou postavu Stréčka Křópala. Nový, který se stal od sezony 1925/26 šéfrežisérem operety, touto inscenací začal tvořit domácí dramatickou dílnu, pro kterou získal původní libretisty (Bohumíra Polácha, Františka Kožíka) a skladatele Jaromíra Weinbergra. Spolu s uváděním původních novinek kultivoval inscenační a herecký styl operety a jeho brněnské působení patřilo vedle činnosti Osvobozeného divadla k nejvýznamnějším počinům v oblasti hudebně zábavného divadla.

    Martin Bernátek

    zdroj: Operetní revoluce Oldřicha Nového.

    Národní divadlo Brno [online]. 2012 [cit. 10. 1. 2013].


    Jméno autora: Pelikánová, Lucie
  • 11. 11. 1925
    BrnoPůvodní premiéra operní prvotiny Leoše Janáčka Šárka 

    Národní divadlo v Brně uvedlo v režii Oty Zítka, hudebním nastudování Františka Neumanna a výpravě Vlastislava Hofmana původní premiéru vůbec první opery Leoše Janáčka Šárka.

    Martin Bernátek

    zdroj: Režijní přístupy k operám Leoše Janáčka v Brně.

    Brno: JAMU, 2004.


    Číslo strany: 39-41
    Jméno autora: Bártová, Jindřiška - Holá, Monika
  • 18. 12. 1926
    BrnoPůvodní premiéra opery Leoše Janáčka Věc Makropulos 

    Národní divadlo v Brně uvedlo dle předlohy Karla Čapka, v režii Oty Zítka, hudebním nastudování Františka Neumanna a výpravě Josefa Čapka původní premiéru opery Leoše Janáčka Věc Makropulos.

    Martin Bernátek

    zdroj: Režijní přístupy k operám Leoše Janáčka v Brně.

    Brno: JAMU, 2004.


    Číslo strany: 43-45
    Jméno autora: Bártová, Jindřiška - Holá, Monika
  • 5. 5. 1928
    BrnoPůvodní premiéra opery Bohuslava Martinů Voják a tanečnice 

    Národní divadlo v Brně uvedlo v překladu Václava Renče, režii Oty Zítka, hudebním nastudování Františka Neumanna a na scéně Bohumila Babánka původní premiéru komické opery Bohuslava Martinů Voják a tanečnice. Předlohou libreta Jana Löwenbacha-Budína první opery Bohuslava Martinů byla Plautova komedie Lišák Pseudolus.

    Martin Bernátek

    zdroj: Martinů - osud skladatele.

    Praha: Karolinum, 2002.


    Číslo strany: 156-157
    Jméno autora: Mihule, Václav
  • 21. 8. 1929
    BrnoZačátek brněnského působení Jindřicha Honzla 

    Národní divadlo v Brně uvedlo v režii Jindřicha Honzla premiéru hry Bena Jonsona Lišák Volpone.
    Ředitel Ota Zítek přijal Honzla na místo dramaturga a hlavního režiséra činohry. Honzl částečně navázal na svou předchozí tvorbu v Osvobozeném divadle a za dvě sezony v Brně připravil dvanáct inscenací. Spolupracoval s předními jevištními výtvarníky (Jindřich Štýrský, František Muzika, Zdeněk Rossman, Antonín Heythum), se kterými uplatňoval principy konstruktivismu, poetismu a surrealismu a používal projekci. Společně s Emilem Františkem Burianem, krátce působícím v roce 1929 ve Studiu Národního divadla v Brně, celkově modernizoval brněnské jevištní výtvarnictví. V roce 1931 po neshodách s vedením divadla Honzl z Brna odešel.

    Martin Bernátek

    zdroj: Inscenační tvorba Jindřicha Honzla v Národním divadle v Brně (1929-1931).

    In Srba, Bořivoj (red.). Brněnské divadelnictví a česká divadelní avantgarda. Brno: Masarykova univerzita, 2000.


    Číslo strany: 13-28
    Jméno autora: Medulánová, Světlana
  • 1. 10. 1929
    BrnoZahájení činnosti Studia Národního divadla v Brně 

    Studio národního divadla v Brně, založené z iniciativy ředitele Oty Zítka, pod vedením Emila Františka Buriana zahájilo činnost premiérou Mandragory Niccoly Machiavelliho. Studio, které sídlilo v Divadle na Výstavišti, poté v Husově sboru na Botanické ulici a v Redutě, bylo pokusem navázat na pražskou avantgardu s důrazem na nové formy lyrického divadla a reformu brněnského jevištního výtvarnictví. Studio bylo zrušeno v prosinci 1929 a  Burian odešel do Českého divadla v Olomouci.

    Martin Bernátek

    zdroj: E. F. Burian divadelník (1923-1941).

    In Obst, Milan - Scherl, Adolf. K dějinám české divadelní avantgardy. Praha: ČSAV, 1962.


    Číslo strany: 173
    Jméno autora: Scherl, Adolf
  • 12. 4. 1930
    BrnoPůvodní premiéra opery Leoše Janáčka Z mrtvého domu 

    Národní divadlo v Brně uvedlo dle předlohy Dostojevského románu, v režii Oty Zítka, hudebním nastudování Břetislava Bakaly a výpravě Františka Hlavicy původní premiéru opery Leoše Janáčka Z mrtvého domu. Částečně dokončenou partituru po smrti Janáčka (1928) i šéfa opery Františka Neumanna (1929) k uvedení připravili Janáčkovi žáci Břetislav Bakala a Osvald Chlubna s muzikologem Vladimírem Helfertem. Text revidoval a dramaturgicky upravil režisér Ota Zítek.

    Martin Bernátek

    zdroj: Režijní přístupy k operám Leoše Janáčka v Brně.

    Brno: JAMU, 2004.


    Číslo strany: 51-55
    Jméno autora: Bártová, Jindřiška - Holá, Monika
  • 1. 1. 1931
    BrnoPozemštění Národního divadla v Brně 

    Výnosem ministra vnitra bylo Národní divadlo v Brně převedeno do správy země Moravskoslezské a změnilo název na Zemské divadlo v Brně. Zemští delegátí se na správě divadla - spolu se zástupci státu, města Brna a Družstva Národního divadla v Brně - podíleli už od ustanovení Kuratoria Národního divadla v Brně dne 1. 7. 1922. Na základě konkurzu se po Otu Zítkovi ředitelem divadla od 1. 3. 1931 stal Václav Jiřikovský. Z divadla záhy odešel dramaturg a režisér činohry Jindřich Honzl. Název Zemské divadlo v Brně byl obnoven v letech 1946-1948, kdy divadlo opět provozovala země Moravskoslezská, a také v letech 1991-1992.

    Martin Bernátek

    zdroj: O nové Zemské divadlo v Brně.

    Lidové noviny. 2. 1. 1931, roč. 39, č. 2.


    Číslo strany: 2
    Jméno autora: František Weyr
  • 27. 1. 1932
    BrnoPůvodní premiéra opery Erwina Schulhofa Plameny 

    Zemské divadlo v Brně uvedlo v původní premiéře v režii Branka Gavelly  a s výpravou  Zdeňka Pešánka operu avantgardního skladatele Erwina Schulhofa Plameny. Pešánkova konstruktivistická scéna s prokomponovanými světelnými efekty byla jedním z prvních výbojů světelného a scénického kinetismu a světelné scénografie předznamenávající světelné divadlo Emila Františka Buriana. Zamýšleno bylo užití barevného klavíru. Schulhofova opera v Pešánkově scénografii a v  režii Branka Gavelly vzbudila značný ohlas v zahraničí.

    Martin Bernátek

    zdroj: Kinetizmus a světelné kinetika.

    Diplomová práce. Brno, 2006.


    Číslo strany: 56-69
    Jméno autora: Menšík, Ondřej
  • 23. 2. 1935
    BrnoPůvodní premiéra operního cyklu Bohuslava Martinů Hry o Marii 

    Zemské divadlo v Brně uvedlo v režii Rudolfa Waltera, hudebním nastudování Antonína Balatky a výpravě Františka Muziky původní premiéru operního cyklu Bohuslava Martinů Hry o Marii. Skladatel za ni získal Československou státní cenu. Inscenováním původních operních novinek (Martinů, Ostrčil) navázal šéf opery Milan Sachs na předchozího uměleckého šéfa opery Františka Neumanna.

    Martin Bernátek

    zdroj: Operní odkaz B. Martinů naplněn.

    In Trojí přání: Program k premiéře. Přemysl Novák (red.). Brno: Státní divadlo v Brně, 1971.


  • 29. 1. 1937
    BrnoPůvodní premiéra Čapkovy Bílé nemoci 

    Zemské divadlo v Brně uvedlo v režii Aleše Podhorského premiéru Bílé nemoci ve stejný den s pražským Národním divadlem. Divadla tím demonstrovala odpor proti sílícímu fašismu a nacismu.

    Martin Bernátek

    zdroj: Premiéry bratří Čapků.

    Praha: Hynek, 2000.


    Číslo strany: 382
    Jméno autora: Černý, František
  • 12. 3. 1938
    BrnoSpolečné česko-německé protifašistické představení Čapkovy Bílé nemoci 

    Z iniciativy brněnské pobočky Klubu českých a německých divadelních pracovníků, založené 1. 3. 1938, uspořádalo Zemské divadlo v Brně jako demonstraci proti fašismu společné česko-německé představení hry Karla Čapka Bílá nemoc. Představení bylo rozděleno do dvou částí, první část hráli čeští herci česky, druhou část němečtí herci německy.

    Martin Bernátek

    zdroj: Divadelní poznámky.

    Index, 1938, roč. 10, č. 4, s. 46-47.


    Číslo strany: 46
    Jméno autora: Fleischner, Gustav
  • 30. 12. 1938
    BrnoPůvodní premiéra baletu Sergeje Prokofjeva Romeo a Julie 

    Zemské divadlo v Brně uvedlo v režii a choreografii Ivo Váni Psoty, dekoracích Václava Skrušného a hudebním nastudování Quida Arnoldiho v původní premiéře první verzi baletu Sergeje Prokofjeva Romeo a Julie. Psota sám tančil postavu Romea, Julii tančila Zora Šemberová. Psota balet znovu nastudoval po svém návratu do divadla v roce 1947.

    Martin Bernátek

    zdroj: Váňa Psota.

    Brno: Ryšavý, 1997.


    Číslo strany: 63
    Jméno autora: Dufková, Eugenie
  • 12. 11. 1941
    BrnoZákaz činnosti a zrušení českého Zemského divadla v Brně 

    Činnost Zemského divadla v Brně, působícího v divadle na Veveří, je zakázána nařízením Zemského úřadu v Brně poté, co brněnské Gestapo 3. listopadu 1941 zatklo ředitele Václava Jiřikovského, dirigenta Bohumíra Lišku, herce a režiséra Josefa Skřivana a další dva herce. V dubnu 1942 jsou skoro všichni zaměstnanci propuštěni, divadlo úředně zrušeno a jeho majetek a také majetek družstva zabaven. Jiřikovský a Skřivan byli uvězněni v Kounicových kolejích, následně deportováni do Osvětimi, kde byli roku 1943 umučeni.

    Martin Bernátek

    zdroj: Z osudů českých divadel za nacistické okupace.

    In ZÁVODSKÝ, Artur (red.). Otázky divadla a filmu II. Brno: Univerzita J. A. Purkyně, 1971.


    Číslo strany: 191-236
    Jméno autora: Bořivoj Srba
  • 15. 3. 1943
    BrnoZřízení Českého lidového divadla v Brně 

    Činnost českého divadla v Brně obnovilo v rámci akce „Radost a práce“ Národní odborové ústředny zaměstnanecké České lidové divadlo v Brně Antonína Fencla. Působila zde část bývalých zaměstnanců Zemského divadla spolu s divadelníky z bývalého Moravského lidového divadla Oldřicha Lukeše. Po uzavření divadel 1. září 1944 bylo České lidové divadlo v Brně rozpuštěno a jeho členové nasazeni na nucené práce do brněnské Zbrojovky.

    Martin Bernátek

    zdroj: Z osudů českých divadel za nacistické okupace.

    In ZÁVODSKÝ, Artur (red.). Otázky divadla a filmu II. Brno: Univerzita J. A. Purkyně, 1971.


  • 25. 5. 1945
    BrnoObnovení činnosti Národního divadla v Brně 

    Svépomocí divadelníků obnovené Národní divadlo v Brně uvedlo v divadle Na hradbách jako první premiéru v osvobozené republice operu Prodaná nevěsta Bedřicha Smetany v režii Miloše Wasserbauera a pod vedením dirigenta Antonína Balatky. Představení zahájil proslovem Jiří Kroha. Výnosem ministerstva školství a osvěty bylo divadlo od 1. srpna 1945 začleněno do Družstva divadel práce vedeného E. F. Burianem.

    Martin Bernátek

    zdroj: Ke stavu brněnského činoherního divadla v sezóně 1945-1946.

    Časopis moravského muzea. 1988, roč. 73, č. 1-2.


    Číslo strany: 237-246
    Jméno autora: Margita Havlíčková
  • 1. 2. 1946
    BrnoDruhé pozemštění Národního divadla v Brně 

    Stejně jako v letech 1931-1941 divadlo přešlo pod správu země Moravskoslezské. Správní sbor tvořili zástupci  ministerstva školství a osvěty, zemského národního výboru a městského národního výboru. Od 1. března 1946 do 1. ledna 1949  divadlo opět vedl Ota Zítek. Změnil oficiální názvy, zavedené předchozím ředitelem E. F. Burianem, z Janáčkovy opery na Janáčkovo divadlo a z Mahenovy činohry na Mahenovo divadlo. Od 1. února 1946 do 16. srpna 1948 byl používán název Zemské divadlo v Brně, Zemské národní divadlo v Brně nebo Národní divadlo v Brně. Označení Zemské divadlo v Brně bylo používáno opět v letech 1991-1992.

    Martin Bernátek

    zdroj: Národní divadlo v Brně do nové sezóny.

    Program: divadelní list Národního divadla v Brně. 3. 9. 1946, roč. 2, č. 1.


    Číslo strany: 13-20
    Jméno autora: Oskar Linhart
  • 16. 8. 1948
    BrnoZestátnění Zemského divadla v Brně 

    Platnosti nabyl zákon č. 192/1948 Sb. o státním divadle v Brně, provozovatelem a vlastníkem divadla se stal československý stát. Název Státní divadlo v Brně byl používán až do postupného předání správy divadla na nižší územní celky v roce 1990.

    Martin Bernátek

    zdroj: Zákon ze dne 20. července 1948 o státním divadle v Brně.

    In: Sbírka zákonů a nařízení republiky Československé. 4. srpna 1948, roč. 1948, Částka 69. Dostupné zde [cit. 10. 1. 2013].


  • 25. 10. 1958
    BrnoPůvodní premiéra opery Leoše Janáčka Osud 

    Státní divadlo v Brně uvedlo v režii Václava Věžníka, hudebním nastudování Františka Jílka a výpravě Josefa A. Šálka původní premiéru opery Leoše Janáčka Osud. Dirigent Jílek, dramaturg Věžník a šéf opery a režisér Miloš Wasserbauer v šedesátých letech 20. století obnovili meziválečnou tradici brněnské opery v uvádění Janáčka a dalších moderních skladatelů (Bohuslav Martinů, Sergej Prokofjev, Benjamin Britten). V říjnu 1958 byly u příležitosti Festivalu Leoše Janáčka divadlem rovněž poprvé souborně uvedeny všechny skladatelovy opery, často v novém nastudování.

    Martin Bernátek

    zdroj: Opery Leoše Janáčka na brněnské scéně.

    Brno: Státní divadlo v Brně, 1958.


    Jméno autora: Nosek, Václav
  • 1. 1. 1959
    BrnoVyhlášení programu politického, antiiluzionistického divadla Mahenovy činohry 

    Uměleckým šéfem Mahenovy činohry Státního divadla v Brně se stal Miloš Hynšt, který ke stejnému datu vytyčil a během následujících let doplňoval její tzv. Umělecko-politický a tvůrčí program. Hynšt společně s dramaturgem Bořivojem Srbou, režisérem Evženem Sokolovským a dramatikem Ludvíkem Kunderou a později s režisérem Aloisem Hajdou během šedesátých let v Mahenově činohře programově vytvářeli politické, antiiluzionistické divadlo inspirované Brechtovým epickým divadlem, sovětskou a českou meziválečnou avantgardou a později „divadlem krutosti“ Antonina Artauda. Svůj program rozvíjeli v opozici k tvorbě Otomara Krejči v pražském Národním divadle a stavěli také na uvádění původních her (Ludvík Kundera: Totální kuropění, Jan Kopecký: Komedie o Anešce), či československých premiér (Bertolt Brecht: zadržitelný vzestup Artura Uie, Peter Weiss: Pronásledování a zavraždění Jeana-Paula Marata). Sokolovský a Srba z divadla odešli v roce 1967, Hynšt, Kundera a Hajda museli v souvislosti s normalizací odejít v roce 1971.

    Martin Bernátek

    zdroj: Posedlost divadlem / Evžen Sokolovský.

    Brno: JAMU, 2008.


    Číslo strany: 17-22.
    Jméno autora: Hanáková, Klára
  • 3. 3. 1962
    BrnoČeskoslovenská premiéra opery Bohuslava Martinů Řecké pašije 

    Státní divadlo v Brně uvedlo v režii Oskara Linharta, hudebním nastudování Františka Jílka a výpravě Josefa Adolfa Šálka československou premiéru vrcholného operního díla Bohuslava Martinů Řecké pašije. Skladatelovo libreto, napsané dle předlohy Nikose Kazantzakise, přeložila Eva Bezděková.

    Martin Bernátek

    zdroj: Řecké Pašije: program k premiéře.

    Brno: Státní divadlo v Brně, 1962.


    Jméno autora: Nosek, Václav
  • 1. 7. 1962
    BrnoPremiéra baletu Balada o námořníkovi Luboše Ogouna 

    Státní divadlo v Brně uvedlo v režii a choreografii Luboše Ogouna a výpravě Karla Vacy premiéru baletu Balada o námořníkovi na hudbu Zdeňka Křížka. Autorem libreta na motivy básně Jiřího Wolkera byl Luboš Ogoun, který jej uvedl již v Plzni 1961. Ogoun v brněnské Baladě o námořníkovi plně rozvinul své směřování k moderním tanečním technikám, skladatelům a tématům, které prosazoval při svém vedení brněnského baletu v letech 1961-1964.  Balada o námořníkovi byla uvedena v rámci komponovaného programu s choreografiemi Pavla Šmoka Sedm smrtelných hříchů (Bertolt Brecht a Kurt Weill) a Rhapsody in Blue (Gershwin). Ogoun v roce 1964 odešel z Brna a s Vladimírem Vašutem a Pavlem Šmokem založil Studio balet Praha (nynější Pražský komorní balet). Roku 1968 se znovu stal šéfem brněnského baletu a od roku 1970 v souvislosti s normalizací zde působil jen jako choreograf.

    Martin Bernátek

    zdroj: Luboš Ogoun a brněnský balet šedesátých let 20. století.

    Diplomová práce. Brno, 2009.


    Číslo strany: 15-20.
    Jméno autora: Lahodová, Kateřina
  • 5. 7. 1963
    BrnoPremiéra baletu Hirošima v choreografii Luboše Ogouna 

    Státní divadlo v Brně uvedlo v režii a choreografii Luboše Ogouna a výpravě Karla Vacy balet na hudbu Williama Bukového Hirošima. Autorem libreta byl Vladimír Vašut. Ogoun zde v souladu se svým vedením brněnského baletu mistrovsky propojil moderní téma, textovou předlohu a hudbu s moderními choreografickými postupy. Hirošima byla uvedena v rámci komponovaného večera s Ogounovou choreografií na Janáčkova Tarase Bulbu a choreografií Jiřího Nermuta na Fantastickou symfonii Hectora Berlioze.

    Martin Bernátek

    zdroj: Luboš Ogoun a brněnský balet šedesátých let 20. století.

    Diplomová práce. Brno, 2009.


    Číslo strany: 21-27
    Jméno autora: Lahodová, Kateřina
  • 1. 9. 1964
    BrnoObnovení časopisu Program 

    Státní divadlo v Brně obnovilo vydávání časopis Program. Vydávání časopisu, který založil ředitel EmilFrantišek  Burian v roce 1945, bylo ukončeno roku 1960. Redaktorka Eugenie Dufková „nový“ časopis koncipovala jako kulturní periodikum se společenskými přesahy, doplněné původní (básnickou, výtvarnou) tvorbou. Spolu s eseji, rozhovory i teoretickými a historickými statěmi poskytl časopis platformu pro myšlení o divadle i základnu teatrologického bádání. Vycházely zde texty Iva Osolsobě, studie o divadle za protektorátu Bořivoje Srby, články o Janáčkovi Rudolfa Pečmana či  encyklopedická hesla Postavy brněnského jeviště. Vydávání Programu skončilo z nedostatku peněz v roce 1992.

    Martin Bernátek

    zdroj: Časopis Program Státního divadla v Brně v období normalizace.

    Diplomová práce. Brno, 2009.


    Jméno autora: Dubec, Josef
  • 2. 10. 1965
    BrnoOtevření Janáčkova divadla 

    Premiérou inscenace opery Příhody lišky Bystroušky Leoše Janáčka v režii Miloše Wasserbauera byla otevřena nová budova Státního divadla v Brně v Rooseveltově ulici. Nová scéna nesla původně jméno Janáčkovo divadlo opery a baletu, stala se první stavbou pro stálý operní a baletní soubor na Moravě a ve Slezsku a završením snah o vybudování samostatné české divadelní scény v Brně. Po veřejných soutěžích na novou budovu divadla v letech 1910-1913 a 1936-1937 zvítězil v další soutěži v letech 1956-1958 projekt Jana Víška, Viléma Zavřela a Libuše Žáčkové-Polednové. Definitivní verzi projektu vypracovali Otakar Oplatek a hlavní inženýr Vilém Zavřel, společenské části interiéru navrhl Ivan Ruller. Činoherní soubor se přestěhoval z adaptovaného kina Morava na Lidické ulici, kde sídlil od 17. 11. 1954, do budovy Na hradbách, přejmenované na Mahenovo divadlo.

    Martin Bernátek

    zdroj: Janáčkovo divadlo.

    Divadelní architektura v Evropě [online]. 2012 [cit. 2012-06-23].


  • 27. 11. 1965
    BrnoPremiéra Komedie o umučení a slavném vzkříšení Pána a Spasitele našeho Ježíše Krista 

    Státní divadlo v Brně uvedlo v režii Evžena Sokolovského, s hudbou Jana Nováka a ve výpravě Karla Vacy Komedii o umučení a slavném vzkříšení Pána a Spasitele našeho Ježíše Krista. Text, jehož autorem byl Jan Kopecký, vycházel z úpravy českých barokních lidových her. Sokolovský syntetizoval program politického divadla Mahenovy činohry, inspiraci „divadlem krutosti“ Antonina Artauda i tvorbou Emila Františka Buriana do totálního divadla. Inscenace dosáhla nebývalého, často protikladného ohlasu doma i v zahraničí, měla 158 repríz a patří k vrcholům českého divadelnictví 60. let 20. století. Komedii o umučení následně uvedla další divadla a Mahenova činohra na ni navázala lidovou hrou v Kopeckého úpravě Komedie o Anešce, královně siciliánské (1966).

    Martin Bernátek

    zdroj: Posedlost divadlem / Evžen Sokolovský.

    Brno: JAMU, 2008.


    Číslo strany: 42-43
    Jméno autora: Hanáková, Klára
  • 22. 10. 1969
    BrnoVznik experimentální Miniopery Státního divadla v Brně 

    Miniopera Státního divadla v Brně zahájila činnost původní premiérou opery Bohuslava Martinů Slzy nože v režii Luboše Ogouna, hudebním nastudování Václava Noska a výpravě Vojtěcha Štolfy. Vůdčí osobností opery byl dramaturg a dirigent Václav Nosek, domovskou scénou Reduta. Miniopera se zaměřovala na uvádění děl moderních a současných skladatelů (Darius Milhaud: Minutové opery, Ilja Hurník: Diogenes) a zejména Josefa Berga (Evropská turistika, Odysseův návrat) i méně známých barokních oper (Johann Joseph Fux: Pulcheria). Vznikla ojedinělá experimentální hudebnědramatická laboratoř. Opera zanikla v roce 1985 s odchodem Václava Noska do pražského Národního divadla.

    Martin Bernátek

    zdroj: Miniopera.

    Národní divadlo Brno [online]. 2012 [cit. 10. 1. 2013].


    Jméno autora: Pelikánová, Lucie
  • 6. 4. 1970
    BrnoČeskoslovenská premiéra Bernsteinova muzikálu West Side Story 

    Státní divadlo v Brně uvedlo v překladu Jany Werichové a Petra Kopty, režii Stanislava Fišara, hudebním nastudování Jiřího Karáska a Arnošta Moulíka a výpravě Jana Sedláčka československou premiéru Bernsteinova muzikálu West Side Story. Zejména díky péči dramaturga zpěvohry uvádělo divadlo v šedesátých letech špičkové zahraniční a české hudební komedie a muzikály jako Ohňostroj (1961), Kiss me, Kate (1964), My Fair Lady (1965), Dáma na kolejích (1966), Hello, Dolly! (1966), Šumař na střeše (1968).

    Martin Bernátek

    zdroj: Muzikál expres.

    Brno: Větrné mlýny, 2008.


    Číslo strany: 124
    Jméno autora: Prostějovský, Michael
  • 17. 6. 1971
    BrnoSvětová premiéra opery Bohuslava Martinů Tři přání 

    Státní divadlo v Brně uvedlo v režii Evalda Schorma, hudebním nastudování Václava Noska, výpravě Ladislava Vychodila a choreografii Luboše Ogouna v původní premiéře operu-film Bohuslava Martinů Trojí přání aneb vrtkavosti života. Text Georgese Ribemonta-Dessaignese přeložil Václav Renč. Brněnská opera od konce 20. let 20. století do roku 1971 uvedla všechny dokončené a dochované skladatelovy opery.

    Martin Bernátek

    zdroj: Operní odkaz B. Martinů naplněn.

    In Trojí přání: Program k premiéře. Přemysl Novák (red.). Brno: Státní divadlo v Brně, 1971.


  • 1. 4. 1977
    BrnoČeskoslovenská premiéra muzikálu Kabaret 

    Státní divadlo v Brně uvedlo v překladu a režii Iva Osolsobě, choreografii Luboše Ogouna a výpravě Vojtěcha Štolfy v československé premiéře muzikál Joe Masteroffa, Freda Ebba a Johna Kandera Kabaret.

    Martin Bernátek

    zdroj: Muzikál expres.

    Brno: Větrné mlýny, 2008.


    Číslo strany: 167
    Jméno autora: Prostějovský, Michael
  • 1. 2. 1991
    BrnoNárodní divadlo v Brně pod městskou správou 

    Po postupném předání správy z Jihomoravského kraje na Okresní úřad Brno zřizovatelskou pravomoc Státního divadla v Brně získalo město Brno. Název divadla byl 2. 10. 1990 změněn na Zemské divadlo v Brně a následně 23. 12. 1992 na Národní divadlo v Brně. Od 31. 12. 2007 se instituce oficiálně jmenuje Národní divadlo Brno, příspěvková organizace.

    Martin Bernátek

    zdroj: Zřizovací listina organizace Národní divadlo Brno, příspěvková ogranizace.

    Brno, 7. 6. 2011. Dostupné zde  [cit. 10. 1. 2013] .


  • 11. 2. 1992
    BrnoOtevření Centra experimentálního divadla 

    Několikahodinovou akcí nazvanou Otevření dveří zahájilo provoz Centrum experimentálního divadla v nové budově Domu pánů z Fanalu na Zelném trhu. Dne 1. 1. 1992 nabylo platnosti  rozhodnutí zastupitelstva města Brna vyčlenit ze Zemského divadla v Brně Divadlo Husa na provázku (začleněno 1978) a Hadivadlo (začleněno 1980) a obě tělesa byla administrativně sjednocena v této nové městské příspěvkové organizací, jejíž dramaturgický model byl připravován od roku 1986 a která od prosince 1998 zahrnula i Divadlo u stolu.

    Martin Bernátek

    zdroj: Divadlo Husa na provázku, 1968(7)-1998: kniha v pohybu

    Brno: Centrum experimentálního divadla, 1999.


    Jméno autora: Petr Oslzlý
  • 1. 10. 2005
    BrnoZnovuotevření Reduty Národního divadla v Brně 

    Premiérou baletu Příběh vojáka Igora Stravinského a opery Nocí dnem Víta Zouhara, na kterých  spolupracovaly všechny soubory divadla, byla slavnostně otevřena Reduta Národního divadla v Brně. Budova byla pro havarijní stav uzavřena v roce 1993. Autoři architektonického řešení rekonstrukce z ateliéru D.R.N.H obnovili reprezentační  sál a divadelní sál odtud přesunuli na místo původního barokního divadla. Interiér vyzdobil výtvarník Petr Kvíčala. Statut uměleckého subjektu Reduta získala počátkem sezony 2007/2008. Od té doby její uměleckou koncepci tvoří umělecký šéf Petr Štědroň a dramaturgyně Dora Viceníková.

    Martin Bernátek

    zdroj: Reduta (Divadlo Reduta).

    Národní divadlo Brno [online]. 2012 [cit. 10. 1. 2013].


    Jméno autora: Nováková, Jitka
  •