Divadelní Flora Olomouc

Vytisknout

Mezinárodní multižánrová divadelní přehlídka.

Vznik přehlídky iniciovalo v roce 1997 a bylo hlavním pořadatelem Moravské divadlo Olomouc. V roce 2009 se hlavním pořadatelským subjektem stalo občanské sdružení Divadlo Konvikt v čele s ředitelem Petrem Nerušilem, které se v dalších letech modifikovalo na DW7, o.p.s., posléze na Flora Theatre Festival, z.s. (2020), vždy s ředitelem Petrem Nerušilem.

Na organizační spolupráci se podílejí Muzeum umění Olomouc, Univerzita Palackého, Moravské divadlo Olomouc,  Divadlo na cucky, Centrum experimentálního divadla. Přehlídka se koná za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury, Česko-německého fondu budoucnosti, Olomouckého kraje a města Olomouc, Česko-polského fora a dalších tuzemských a zahraničních instituci.

  • 7. 5. 1997
    První období Divadelní Flory 

    V Moravském divadle začal první ročník přehlídky Divadelní Flora (7. 5. – 11. 5. 1997). Byl koncipován jako přehlídka vícesouborových divadel z Moravy a Slezska a účastnily se ho soubory: Moravské divadlo Olomouc, Národní divadlo Brno, Národní divadlo moravskoslezské Ostrava a Slezské divadlo Opava. Program zahrnoval  operní, činoherní i baletní představení. Už v druhém ročníku (1998) nabídku rozšířily inscenace pro děti a hostující soubor z Polska. Od roku 1999 vytvářeli dramaturgii Věra Mašková (dramaturgyně MDO) a šéf činohry MDO Peter Gábor, kteří každému ročníku přiřadili motto spojující představení tematicky (Katarze lidského příběhu na konci tisíciletí 2000; Síla moci a moc bezmoci 2003; Čas a bytí 2008). Od roku 2000 se na dramaturgii přehlídky začal jako producent podílet Petr Nerušil, který program rozšířil o divadla z Polska a Slovenska. Od roku 2004 je zavedena sekce „Open Konvikt“, v níž jsou uváděna zejména divadla z alternativní sféry (Teatro Tatro, Divadlo v Řeznické, Divadlo v 7 a půl, Buchty a loutky, Divadlo Kvelb, Divadlo Continuo, Teatr Novogo Fronta ad.), včetně tanečních a pohybových projektů (Sekret – Alfréd ve dvoře, 2004; Posedlost – Décalages, 2007; Silence – Handa Gote, 2007). Doprovodný program obohatily filmové projekce, koncerty, vedle velkého jeviště Moravského divadla se hrálo v Tereziánské zbrojnici, v Uměleckém centru UP Konvikt, v olomouckých ulicích a na náměstích, v kostele Panny Marie Sněžné, Divadle hudby, v šapitó a dalších prostorech. První období přehlídky skončilo v roce 2009 jejím převzetím občanským sdružením Divadlo Konvikt.

    Tatjana Lazorčáková
    https://www.divadelniflora.cz/festival/archiv

  • 12. 5. 2009
    Divadelní Flora a proměna dramaturgické profilace do roku 2020 

    Od roku 2009 (13. ročník) převzalo pořadatelství občanské sdružení Divadlo Konvikt (v roce 2015 se transformovalo na DW7 o.p.s.) v čele s ředitelem přehlídky Petrem Nerušilem. Přehlídka trvala deset dní a zastoupena byla divadla z třinácti zemí. V roce výročí „sametové revoluce“ bylo zvoleno motto „Válka idejí“ naplňované jednotlivými inscenacemi a scénickými projekty v žánru doku-divadla (Evropané – Boca Loca Lab; Osmdesátdevět – trenažér jedné revoluce – Divadlo Feste; Osobní anamnéza – mezinárodní seskupení Opona aj.). Dramaturgie nabídla vedle tradiční činohry také pouliční a improvizované divadlo, performance a  více jak deset tuzemských a zahraničních tanečních projektů. Trend posilující alternativní, multižánrové a taneční projekty pokračoval i v dalších letech. Od roku 2011 (15. ročník) nahradily motto jednotlivé programové sekce zaměřené na konkrétní divadla či tvůrce (např. Power of the Visegrad Dance, Divadlo Komedie, Studio Hrdinů, Jan Mikulášek, Dušan D. Pařízek aj.). Od roku 2016 (20. ročník) se vedle linie tanečního divadla, kterou začala dramaturgicky garantovat Jitka Pavlišová (od 2019 kurátorka programové linie dance and performance art), výrazně prosadily německojazyčné produkce s akcentací aktuálních politických témat. Organizátoři zvali soubory zastupující špičkové světové a evropské divadlo – Burgtheater Vídeň, Volkstheater Vídeň, Residenztheater Mnichov (s inscenací režiséra Olivera Frljiće Balkan macht frei), koprodukční projekt Studia Hrdinů Praha – Theater Bremen – Wiener Festwochen (Kauza Schwejk), Berliner Ensemble, Staatsschauspiel Dresden aj.). Německojazyčné divadlo se stalo spolu s taneční linií druhou profilovou osou přehlídky. Od tohoto ročníku byly součástí přehlídky také besedy po představení a mezinárodní konference za účasti českých i zahraničních hostů. V roce 2017 byla poprvé součástí FloraLab – edukativní platforma pro studenty tuzemské i zahraniční, zahrnující analytické semináře, besedy s tvůrci, workshopy. Druhé období znamenalo vzestup mezinárodní prestiže přehlídky, potvrzený v roce 2019 oceněním EFFE LABEL, evropské značky kvality udělované evropským festivalům.

    Tatjana Lazorčáková
    https://www.divadelniflora.cz/festival/archiv

  • 10. 10. 2021
    Divadelní Flora jako prestižní mezinárodní multižánrová přehlídka 

    Pořadatelem přehlídky se v roce 2020 stala Flora Theatre Festival z. s. (zapsaný spolek), která v souvislosti s pandemickou situací musela konání v roce 2020 zrušit. Program v roce 2021 (24. ročník) byl přesunut do dvou podzimních měsíců, v nichž probíhala jednotlivá představení. Dramaturgie zachovala profilovou linii německojazyčného divadla (Residenztheater Mnichov, Berliner Ensemble, Bettina Hoppe, Rimini Protokoll) i nabídku špičkových tuzemských a slovenských souborů (Divadelní spolek Jedl, Studio Hrdinů, Divadlo Komedie, Lachende Bestien,  Slovenské komorné divadlo Martin ad.). Představila profily režisérů Miroslava Bambuška a Michala Háby a zaštítila přehlídku mottem  „Krásný nový svět“.  V roce 2022 (25. ročník) se téma „Jinakost“ promítlo do představení reflektujících rozličné podoby různorodosti – etnické, genderové nebo fyzické, profilovou linií byla rekapitulace aktuální tvorby Ivana Buraje a HaDivadla. Po vynucené pauze byla obnovena organizace FloraLabu, přehlídka hostila vedle předních českých divadelníků špičkové režiséry, dramaturgy, herce, choreografy, tanečníky, performery či hudebníky z Německa, Rakouska, Maďarska, Slovenska, Finska, Kanady, Ruska nebo Chile.  Program v roce 2024 (27. ročník) potvrdil, že Divadelní Flora se stala jednou z nejvýznamnějších kulturních akcí v České republice, mapující divadelní trendy, reflektující umělecké i společenské fenomény a nabízející tematicky propojený doprovodný program projekcí, přednášek, besed, instalací a workshopů. Význam a ojedinělost přehlídky spočíval v propojení festivalového publika s tvůrci a interprety, mezinárodní přesah byl dán nejen účastí zahraničních souborů, ale také participací vysokoškolských studentů (z Katedry divadelních a filmových studií FF UP), podílejících se na dramaturgii i organizaci. Přehlídka využila nejrůznějších divadelních, nedivadelních a plenérových prostor ve městě (Moravské divadlo Olomouc, prostor univerzitního Konviktu, S-cube, nádvoří Tereziánské zbrojnice, olomoucká náměstí a parky, sály Reduty a Klášterního Hradiska, kostely Panny Marie Sněžné a svatého Mořice aj. V této etapě se přehlídka konala za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury, Česko-německého fondu budoucnosti, nadace Pro Helvetia, Olomouckého kraje a města Olomouc, Česko-polského fora a dalších tuzemských a zahraničních institucí.

    Tatjana Lazorčáková
    https://www.divadelniflora.cz/festival

  •