Zdroje informací
- _
- „Genealogické“ souvislosti divadelních koncepcí: Divadlo Petra Bezruče v Ostravě a Činoherní klub v Praze
- 10 let amatérského divadla při Divadle Oldřicha Stibora v Olomouci.
- 10 let práce Městského divadla mladých v Ostravě
- 30 let druhé činohry v Brně
- 60 let Státního divadla v Ostravě.
- 80 let národního divadla v Ostravě 1919-1999.
- Almanach - Moravské divadlo Olomouc 1920-2000.
- Amatérské studio.
- Archiv HaDivadla.
- Bezruči v Praze ve skvělé formě
- Bouřlivé výšiny divadelní
- Brněnské divadlo začíná sezónu
- Bylo jich pět a půl.
- Časopis Program Státního divadla v Brně v období normalizace.
- Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů
- České divadlo v Moravské Ostravě 1908 - 1919. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000.
- České divadlo za nacistické okupace a druhé světové války (1939-1945)
- České Národní divadlo v Brně v letech 1918-1922 ve světle soudobého brněnského českého tisku.
- Cesta do hlubin zapomínání
- Chvála realismu
- Činohra v Opavě od počátku do roku 1918
- Čtyřicet let Divadelní jednoty v Opavě. In Památník Divadelní jednoty v Opavě, 1887–1927.
- Das Troppauer Stadttheater
- David Drábek a jeho "hořící" stopa v Olomouci
- Dějiny šumperského divadla.
- Depeše na kolečkách. HaDivadlo 1978.
- Der Weg zum Städtetheater Ostsudetenland
- Deset let práce Městského divadla mladých. Ostrava: 1955.
- Die Büchse der Pandora
- Die Geschichte des deutschsprachigen Theaters in Mährisch-Ostrau von den Anfängen bis 1944
- Die neue Zeit
- Die neue Zeit (Olmütz), 14. 5. - 6. 9. 1854
- Die neue Zeit (Olmütz), 28. 4. 1853
- Die verkaufte Braut
- Die weiße Krankheit, Deutsches Theater in Ostrau, 1937
- Divadelní festival Dream Factory Ostrava
- Divadelní kultura. In Dějiny Olomouce / 2
- Divadelní mise Františka Čecha.
- Divadelní poznámky.
- Divadelní režisér a člověk Oldřich Stibor (1901 - 1943)
- Divadelní režisér Karel Novák (1916-1968)
- Divadlo bez krize (Německé divadlo v Moravské Ostravě 1895 - 1945).
- Divadlo hudby jako prostor pro uměleckou alternativu.
- Divadlo Husa na provázku, 1968(7)-1998: kniha v pohybu
- Divadlo Jiřího Myrona Ostrava 1986
- Divadlo loutek Ostrava 1953+60=2013. Almanach
- Divadlo loutek Ostrava v letech 2013 – 2023. Almanach.
- Divadlo mezi troskami.
- Divadlo mladých
- Divadlo Petra Bezruče 1945 - 1995.
- Divadlo Petra Bezruče v Ostravě.
- Divadlo v totalitním systému
- Drama žádá styl
- E. F. Burian divadelník (1923-1941).
- Exiltheater in der Tschechoslowakei. 1933-1938.
- Expanze ruské režijní školy a inscenace ruských dramatiků v českém divadle 90. let 20. století.
- Horácké divadlo Jihlava 1940 - 1995
- Inscenační tvorba Jindřicha Honzla v Národním divadle v Brně (1929-1931).
- Inventář Družstva národního divadla.
- Jak zabránit Vlasům, aby nešedivěly?
- Janáčkovo divadlo.
- Job v Americe
- K vystoupení německých a italských profesionálních hereckých společností v Olomouci v 17. a v 18. století
- Kalendárium dějin divadla v Olomouci (od roku 1479).
- Kalendárium dějin divadla v Opavě
- Kapitoly z historie Jihlavy
- Káťa Kabanová na Brněnském jevišti.
- Ke stavu brněnského činoherního divadla v sezóně 1945-1946.
- Kinetizmus a světelné kinetika.
- Kronika let (lat) 1945 - 1995
- Luboš Ogoun a brněnský balet šedesátých let 20. století.
- Martinů - osud skladatele.
- Maryša – řád zůstává pevný
- Městské divadlo v Moravské Ostravě / Das Stadttheater in Mährisch Ostrau 1907 - 1919
- Městské divadlo v Moravské Ostravě.
- Městské divadlo Zlín: 70 sezon
- Mezi Miláčkem a hmyzem
- Milníky osmdesátých let
- Miniopera.
- Moravská orlice.
- Muzikál expres.
- Národní divadlo v Brně do nové sezóny.
- Národní dům v Moravské Ostravě - symbol českého Ostravska (1893-1918).
- Německojazyčné divadlo na Moravě a ve Slezsku 2/3.
- Německojazyčné divadlo na Moravě a ve Slezsku. 3/3.
- Norma v ženských křivkách
- O německém divadle brněnském rozhodnuto.
- O nové Zemské divadlo v Brně.
- Obrysy vývoje činohry v Olomouci (1920-1983).
- Oficiální webové stránky Buranteatru.
- Oficiální webové stránky Divadla Šumperk
- Olmütz
- Olomoucké divadlo 1956-1957.
- Olomoucké divadlo v desetiletí 1945 - 1955
- Operetní revoluce Oldřicha Nového.
- Operní odkaz B. Martinů naplněn.
- Opery Leoše Janáčka na brněnské scéně.
- Ostravská perlička na dně
- Ostravské činoherní divadlo v procesu transformace po listopadu 1989
- Ostravské snění
- Posedlost divadlem / Evžen Sokolovský.
- Pozůstalost Václava Choděry. Národní muzeum v Praze, divadelní oddělení v Terezíně. Denník příjmů a vydání, sign. Č 2309.
- Premiéry bratří Čapků.
- Profesionální divadlo v královském městě Brně, 1668-1733
- Proměny divadelní budovy
- První představení Nár. divadla v Brně období 1919-1920.
- Půlstoletí Městského divadla v Brně
- Putování Múzy Thalie
- Radost z divadla
- Řecké Pašije: program k premiéře.
- Reduta (Divadlo Reduta).
- Režijní přístupy k operám Leoše Janáčka v Brně.
- Režijní tvorba Jaromíra Pleskota v Praze a v Olomouci (1941-1953)
- Ročenka Městského divadla v Olomouci.
- Sammlung Bruckner
- Sebeidentifikace - sebereflexe -sebetematizace Ostravy aneb Inscenační návraty k historii a mentalitě místa
- Stadttheater Troppau
- Štanderové. Příspěvek k historii jedné kočovné divadelní společnosti.
- Státní okresní archiv Opava
- Studio Forum - příběh divadla. Olomouc: Univerzita Palackého, 2009.
- Svatopluk Vála
- Tramvaj, která nedojela
- Tři premiéry divadla mladých
- Uničov - historie moravského města
- Váňa Psota.
- Velké téma bez frází
- Vstup realismu na jeviště českého divadla v Brně.
- Výtečníci. Program k inscenaci. Archiv Moravského divadla v Olomouci.
- Vyvenčit démona: tři temné inscenace z Ostravy
- Vzpomínky na autenticitu
- Z osudů českých divadel za nacistické okupace.
- Zákon ze dne 20. července 1948 o státním divadle v Brně.
- Zemské divadlo v Brně a jeho ředitel Václav Jiřikovský.
- Zřizovací listina organizace Národní divadlo Brno, příspěvková ogranizace.
Bylo jich pět a půl.
Kovalčuk, Josef (ed.):Bylo jich pět a půl. 30 let HaDivadla / I. (1974-1989). Větrné mlýny, Brno 2005.453s.
- 1. 1. 1974
InstituceProstějovZaložení HaDivadla"Založení Hanáckého divadla bylo významným krokem při naplňování programu dlouhodobé koncepce rozvoje kultury v okrese Prostějov. Rada ONV v Prostějově na schůzi konané 27. dubna 1973 projednala a schválila návrh na zřízení profesionálního divadelního souboru při SDS v Prostějově. 3. května odeslal ONV v Prostějově dopis radě JmKNV..............Radou ONV v Prostějově bylo rozhodnuto zahájit činnost poloprofesionálního souboru dnem 1. 1. 1974." - Zdroj Hodnocení sezóny 1974/75. in Kovalčuk, Josef (ed.): Bylo jich pět a půl. Větrné mlýny, Brno 2005, s. 37.
Vznikl poloprofesionální soubor při Stálé divadelní scéně. První název Studio 74 zamítly místní stranické a státní orgány, soubor dostal název Hanácký divadelní soubor Jiřího Wolkera, zkracováním se ujal název HaDivadlo, který však zpočátku nesměl být použit na oficiálních tiskovinách.
Tatjana Lazorčáková
- 10. 12. 1974
InstituceProstějovPrvní autorská adaptace v HaDivadle - V. Majakovskij: ŠtěniceGroteskně satirická komedie Vladimíra Majakovského Štěnice byla první autorskou adaptacé, která vznikla v týmové spolupráci dramaturga Josefa Kovalčuka a režiséra Svatopluka Vály. Dramaturgická volba sovětského autora a aktuálnost společenské satiry byly přijatelné pro tehdejší ideologické schvalování repertoárových titulů nově založeného poloprofesionálního souboru Hanáckého divadla v Prostějově. Dramaturgie Josef Kovalčuk, úprava a režie Svatopluk Vála, hudba Václav Kolář a Miroslav Kubes. Hráli: Hubert Schnaubert, Marie Maňasová, Ivana Čapková. Ludmila Žáková, Miroslav Kubes, Jan Roubal, Mološ Forst, Táňa Ficnerová, Ludmila Cvečková, Denisa Krejsová a další.
Tatjana Lazorčáková
- 26. 5. 1977
InstituceProstějovEkkyklémaŠlo o montáž, či Obsazení: Miloš Černoušek - magafon, mystik 3; Miloš Forst - mystik 1, megafon 1; Irena Hýsková - komentátor, Jaroslav Kohut - Pierot, clawn Dvojka (alternace); Jája (Jaroslava) Pánková - Kolombína; Hubert Schnaubert - Harlekýn, clawn Jednička, mystik 2; Jan Zvoník - Autor.
Tatjana Lazorčáková
- 14. 4. 1978
InstituceProstějovDepeše na kolečkáchPremiéra profilové inscenace HaDivadla. Původní hravý a přliš "nestravitelný" název Depěše na kolečkách (vytištěný na plakátech) musel být na pokyn místních orgánů změněn na Depeše na kolečkách. Autorem scénáře a režisérem byl Svatopluk Vála, scénář vytvořil na základě poetistických textů Vítězslava Nezvala (z 20. let) a vlastních autorských textů. Inscenace byla "divadlem o divadle" s aktuálními konotacemi, prezentovala konflikt mezi autorstvím (svobodnou kreativitou) a adjustorstvím jako institucí. Tematicky navázala na Ekkyklému a stala se 2. částí pozdějšího poetického triptychu, jímž se HaDivadlo s konečnou platností prosadilo v linii autorských scén 70. let. Inscenace se tak stala určující pro další vývoj divadla a současně i pro režijní styl Svatopluka Vály.
Tatjana Lazorčáková
- 1. 1. 1980
InstituceProstějovZačlenění HaDivadla do svazku Státního divadla v BrněInstitucionálním začleněním HaDivadla pod Státní divadlo v Brně došlo současně ke statutární profesionalizaci souboru. Soubor měl i nadále zázemí v Prostějově, byl však spravován ředitelstvím Státního divadla v Brně a jeho vedoucím se stal Jaroslav Tuček. HaDivadlo bylo "integrální součástí divadla experimentálního typu Divadla na provázku". Soubor byl současně posílen příchodem herců: Mikuláše Pánka, Alice Dvořákové, Jaromíry Mílové, Jaroslava Kohuta.
Tatjana Lazorčáková
- 27. 5. 1982
InstituceProstějovPrvní uvedení profilové inscenace HaDivadla - Arnošt Goldflam: Bylo jich 5 a 1/2Premiéra profilové inscenace Bylo jich 5 a 1/2 zahájila další etapu v dramaturgickém a inscenačním směřování souboru. Původní záměr inscenovat deník Karla Poláčka Se žlutou hvězdou se v průběhu přípravy scénáře změnil na autorský "pocitový deník", na jehož podobě se podíleli vedle Josefa Kovalčuka a Arnošta Goldflama také herci - Miloš Černoušek, Miloslav Maršálek, Ján Sedal, Jaroslav Kohut, Břetislav Rychlík aj. Hudbu složil Jiří Bulis, výprava Václav Houf.
Tatjana Lazorčáková
- 29. 10. 1984
InstituceBrnoPrvní uvedení společného projektu studiových scén CestyPoprvé byl v Domě umění města Brna uveden společný projekt studiových divadel na téma Cesty (křižovatky - jízdní řády - setkání), který se stal občanským a uměleckým manifestem českých studiových scén. Vedle HaDivadla se na projektu podílely soubory Divadla na okraji, Divadla na provázku a Studia Ypsilon. Inscenační tým tvořili: Arnošt Goldflam, Zdeněk Hořínek, Miki Jelínek, Jan Kolář, Josef Kovalčuk, Petr Oslzlý, Zdeněk Potužil, Peter Scherhaufer, Jan Schmid. Projekt měl 15 repríz (v Praze, Bratislavě).
Tatjana Lazorčáková
Více: NEKOLNÝ, Bohumil. Studiové divadlo a jeho české cesty. Praha: Nakladatelství a vydavatelství Scéna 1991. 122 s.
- 1. 9. 1985
InstituceBrnoPřemístění působnosti HaDivadla do BrnaNovou sezonu zahájil soubor HaDivadla v Brně. V první sezoně působil v prozatímním prostoru malého sálu Klubu školství a kultury B. Václavka. Současně s přechodem do Brna se změnilo i složení souboru - skončila spolupráce s tajemníkem Milošem Forstem (působil v Prostějově i jako herec) a s hrajícím technikem Hubertem Schnaubertem. Do souboru přišel jako manažer Ondřej Hrab, na stáž student režie pražské DAMU Jan Borna (se souborem spolupracoval další dvě sezony), novou členkou souboru se stala Iva Klestilová z amatérského souboru Nepojízdná housenka.
Tatjana Lazorčáková