Zdroje informací
- _
- „Genealogické“ souvislosti divadelních koncepcí: Divadlo Petra Bezruče v Ostravě a Činoherní klub v Praze
- 10 let amatérského divadla při Divadle Oldřicha Stibora v Olomouci.
- 10 let práce Městského divadla mladých v Ostravě
- 30 let druhé činohry v Brně
- 60 let Státního divadla v Ostravě.
- 80 let národního divadla v Ostravě 1919-1999.
- Almanach - Moravské divadlo Olomouc 1920-2000.
- Amatérské studio.
- Archiv HaDivadla.
- Bezruči v Praze ve skvělé formě
- Bouřlivé výšiny divadelní
- Brněnské divadlo začíná sezónu
- Bylo jich pět a půl.
- Časopis Program Státního divadla v Brně v období normalizace.
- Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů
- České divadlo v Moravské Ostravě 1908 - 1919. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000.
- České divadlo za nacistické okupace a druhé světové války (1939-1945)
- České Národní divadlo v Brně v letech 1918-1922 ve světle soudobého brněnského českého tisku.
- Cesta do hlubin zapomínání
- Chvála realismu
- Činohra v Opavě od počátku do roku 1918
- Čtyřicet let Divadelní jednoty v Opavě. In Památník Divadelní jednoty v Opavě, 1887–1927.
- Das Troppauer Stadttheater
- David Drábek a jeho "hořící" stopa v Olomouci
- Dějiny šumperského divadla.
- Depeše na kolečkách. HaDivadlo 1978.
- Der Weg zum Städtetheater Ostsudetenland
- Deset let práce Městského divadla mladých. Ostrava: 1955.
- Die Büchse der Pandora
- Die Geschichte des deutschsprachigen Theaters in Mährisch-Ostrau von den Anfängen bis 1944
- Die neue Zeit
- Die neue Zeit (Olmütz), 14. 5. - 6. 9. 1854
- Die neue Zeit (Olmütz), 28. 4. 1853
- Die verkaufte Braut
- Die weiße Krankheit, Deutsches Theater in Ostrau, 1937
- Divadelní festival Dream Factory Ostrava
- Divadelní kritik Miroslav Etzler
- Divadelní kultura. In Dějiny Olomouce / 2
- Divadelní mise Františka Čecha.
- Divadelní poznámky.
- Divadelní režisér a člověk Oldřich Stibor (1901 - 1943)
- Divadelní režisér Karel Novák (1916-1968)
- Divadlo bez krize (Německé divadlo v Moravské Ostravě 1895 - 1945).
- Divadlo hudby jako prostor pro uměleckou alternativu.
- Divadlo Husa na provázku, 1968(7)-1998: kniha v pohybu
- Divadlo Jiřího Myrona Ostrava 1986
- Divadlo loutek Ostrava 1953+60=2013. Almanach
- Divadlo loutek Ostrava v letech 2013 – 2023. Almanach.
- Divadlo mezi troskami.
- Divadlo mladých
- Divadlo Petra Bezruče 1945 - 1995.
- Divadlo Petra Bezruče v Ostravě.
- Divadlo v totalitním systému
- Drama žádá styl
- E. F. Burian divadelník (1923-1941).
- Exiltheater in der Tschechoslowakei. 1933-1938.
- Expanze ruské režijní školy a inscenace ruských dramatiků v českém divadle 90. let 20. století.
- Horácké divadlo Jihlava 1940 - 1995
- Inscenační tvorba Jindřicha Honzla v Národním divadle v Brně (1929-1931).
- Inventář Družstva národního divadla.
- Jak zabránit Vlasům, aby nešedivěly?
- Janáčkovo divadlo.
- Job v Americe
- K netradičnímu divadlu
- K vystoupení německých a italských profesionálních hereckých společností v Olomouci v 17. a v 18. století
- Kalendárium dějin divadla v Olomouci (od roku 1479).
- Kalendárium dějin divadla v Opavě
- Kapitoly z historie Jihlavy
- Káťa Kabanová na Brněnském jevišti.
- Ke stavu brněnského činoherního divadla v sezóně 1945-1946.
- Kinetizmus a světelné kinetika.
- Kronika let (lat) 1945 - 1995
- Luboš Ogoun a brněnský balet šedesátých let 20. století.
- Martinů - osud skladatele.
- Maryša – řád zůstává pevný
- Městské divadlo v Moravské Ostravě / Das Stadttheater in Mährisch Ostrau 1907 - 1919
- Městské divadlo v Moravské Ostravě.
- Městské divadlo Zlín: 70 sezon
- Mezi Miláčkem a hmyzem
- Milníky osmdesátých let
- Miniopera.
- Moravská orlice.
- Muzikál expres.
- Národní divadlo v Brně do nové sezóny.
- Národní dům v Moravské Ostravě - symbol českého Ostravska (1893-1918).
- Německojazyčné divadlo na Moravě a ve Slezsku 2/3.
- Německojazyčné divadlo na Moravě a ve Slezsku. 3/3.
- Norma v ženských křivkách
- O německém divadle brněnském rozhodnuto.
- O nové Zemské divadlo v Brně.
- Obrysy vývoje činohry v Olomouci (1920-1983).
- Oficiální webové stránky Buranteatru.
- Oficiální webové stránky Divadla Šumperk
- Olmütz
- Olomoucké divadlo 1956-1957.
- Olomoucké divadlo v desetiletí 1945 - 1955
- Operetní revoluce Oldřicha Nového.
- Operní odkaz B. Martinů naplněn.
- Opery Leoše Janáčka na brněnské scéně.
- Ostravská perlička na dně
- Ostravské činoherní divadlo v procesu transformace po listopadu 1989
- Ostravské snění
- Posedlost divadlem / Evžen Sokolovský.
- Pozůstalost Václava Choděry. Národní muzeum v Praze, divadelní oddělení v Terezíně. Denník příjmů a vydání, sign. Č 2309.
- Premiéry bratří Čapků.
- Profesionální divadlo v královském městě Brně, 1668-1733
- Proměny divadelní budovy
- První představení Nár. divadla v Brně období 1919-1920.
- Půlstoletí Městského divadla v Brně
- Putování Múzy Thalie
- Radost z divadla
- Řecké Pašije: program k premiéře.
- Reduta (Divadlo Reduta).
- Režijní přístupy k operám Leoše Janáčka v Brně.
- Režijní tvorba Jaromíra Pleskota v Praze a v Olomouci (1941-1953)
- Ročenka Městského divadla v Olomouci.
- Sammlung Bruckner
- Sebeidentifikace - sebereflexe -sebetematizace Ostravy aneb Inscenační návraty k historii a mentalitě místa
- Šedesátka, a co dál?
- Stadttheater Troppau
- Štanderové. Příspěvek k historii jedné kočovné divadelní společnosti.
- Státní okresní archiv Opava
- Studio Forum - příběh divadla. Olomouc: Univerzita Palackého, 2009.
- Svatopluk Vála
- Tramvaj, která nedojela
- Tři premiéry divadla mladých
- Uničov - historie moravského města
- Váňa Psota.
- Velké téma bez frází
- Vstup realismu na jeviště českého divadla v Brně.
- Výtečníci. Program k inscenaci. Archiv Moravského divadla v Olomouci.
- Vyvenčit démona: tři temné inscenace z Ostravy
- Vzpomínky na autenticitu
- Z osudů českých divadel za nacistické okupace.
- Zákon ze dne 20. července 1948 o státním divadle v Brně.
- Zemřel Jan Číhal
- Zemské divadlo v Brně a jeho ředitel Václav Jiřikovský.
- Zřizovací listina organizace Národní divadlo Brno, příspěvková ogranizace.
Studio Forum - příběh divadla. Olomouc: Univerzita Palackého, 2009.
232 s. ISBN 978-80-244-2408-8.
- 10. 6. 1977
InstituceOlomoucV Olomouci začalo hrát Studio ForumPremiérou hry francouzského básníka Jeana Cocteaua Orel o dvou hlavách v nastudování hostujícího režiséra Ivana Baladi zahájilo činnost Studio Forum, založené herci Miluší Hradskou, Hanou Lančíkovou, Rudolfem Stärzem, Čestmírem Gebouským a Zdeňkem Rumpíkem. Iniciativa navazovala na tradici komorních her v olomouckém Divadle hudby. Studio Forum představovalo alternativu k činohernímu programu Státního divadla Oldřicha Stibora nekonvenční dramaturgií i inscenační poetikou, vytvářenou osobnostmi hostujících režisérů (Lída Engelová, Ivan Balaďa, Arnošt Goldflam, Přemysl Rut, Ivo Krobot, Vladimír Merta aj.). Soubor působil jako zájmová skupina pod základní organizací Socialistického svazu mládeže. V sezoně 1987/1988 se stal oficiální experimentální scénou divadla, dramaturgicky spolupracoval s Johanou Kudláčkovou, Brigitou Hertlovou nebo Janem Vedralem. V sezoně byla nastudována většinou jedna inscenace, reprízovaná v Divadle hudby i v dalších městech (například v Praze, Brně, Ostravě, Prešově aj.). Během existence ve Studiu Forum působily významné osobnosti scénografie (Ladislav Vyskočil, Jaroslav Malina, Jan Konečný) nebo hudby (Jiří Bulis, Vladimír Merta, Karel Plíhal) a herci (Ivana Plíhalová, Anna Cónová, Daniel Hrbek, Rudolf Máhrla, Vladimír Čech, Jan Zvoník, Ivo Kubečka, Tomáš Jirman aj.).
Tatjana Lazorčáková
- 19. 6. 1982
InstituceOlomoucOlomoucké Studio Forum v site specificInscenace Euripidovy tragédie Médea, nastudovaná režisérem Ivanem Balaďou s herci Miluší Hradskou a Janem Zvoníkem (premiéra v Divadle hudby 31. 1. 1981), měla reprízu ve Zbrašovských aragonitových jeskyních v Teplicích nad Bečvou a zahájila linii site specific projektů. Prostorová nekonvenčnost a utajenost přizvaného publika se podílely na konspirativním charakteru představení.
V linii site specific Studio Forum uvedlo ještě hru Istvána Örkényho Rodina Tótů na hradě Sovinec (říjen 1981) a hru Antonína Přidala Pěnkava s Loutnou ve Zbrašovských aragonitových jeskyních v Teplicích nad Bečvou (15. 10. 1983).Tatjana Lazorčáková
- 2. 5. 1991
InstituceOlomoucSkončilo Studio Forum v OlomouciPoslední inscenací Studia Forum se stalo nastudování hry Federica Garcíi Lorcy Láska dona Perlimplína a vášnivost Belisina, uvedené v Divadle hudby. Inscenaci připravili pod režijním vedením Václava Klemense herci Rudolf Máhrla, Renáta Truhlářová, Miluše Hradská, Hana Franková, Ivana Plíhalová, Daniel Hrbek a Pavel Juřica, ale dočkala se jen dvou repríz. S koncem sezony 1990/1991 byla činnost Studia Forum ukončena.
V olomouckém prostoru zastupoval soubor alternativní a studiovou linii divadelní tvorby a vytvářel opozici ke konzervativnímu stylu oficiální činohry. Řadou inscenací přesáhl hranice města i regionu. Zánik souboru byl dán změnami ve společnosti a v divadelním kontextu po roce 1989.Tatjana Lazorčáková