Zdroje informací
- _
- „Genealogické“ souvislosti divadelních koncepcí: Divadlo Petra Bezruče v Ostravě a Činoherní klub v Praze
- 10 let amatérského divadla při Divadle Oldřicha Stibora v Olomouci.
- 10 let práce Městského divadla mladých v Ostravě
- 30 let druhé činohry v Brně
- 60 let Státního divadla v Ostravě.
- 80 let národního divadla v Ostravě 1919-1999.
- Almanach - Moravské divadlo Olomouc 1920-2000.
- Amatérské studio.
- Archiv HaDivadla.
- Bezruči v Praze ve skvělé formě
- Bouřlivé výšiny divadelní
- Brněnské divadlo začíná sezónu
- Bylo jich pět a půl.
- Bylo nebylo Satirické divadlo Večerní Brno 1959-1992.
- Časopis Program Státního divadla v Brně v období normalizace.
- Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů
- České divadlo v Mor. Ostravě
- České divadlo v Moravské Ostravě 1908 - 1919. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000.
- České divadlo za nacistické okupace a druhé světové války (1939-1945)
- České Národní divadlo v Brně v letech 1918-1922 ve světle soudobého brněnského českého tisku.
- Cesta do hlubin zapomínání
- Chvála realismu
- Činohra v Opavě od počátku do roku 1918
- Concert und Opernaufführung der Wiener k. k. Hofopern-Sänger.
- Concert und Theater der Wiener k. k. Hofopern-Sänger.
- Čtyřicet let Divadelní jednoty v Opavě. In Památník Divadelní jednoty v Opavě, 1887–1927.
- Das Sängerfest in Sternberg.
- Das Troppauer Stadttheater
- David Drábek a jeho "hořící" stopa v Olomouci
- Dějiny šumperského divadla.
- Depeše na kolečkách. HaDivadlo 1978.
- Der Weg zum Städtetheater Ostsudetenland
- Deset let práce Městského divadla mladých. Ostrava: 1955.
- Die Büchse der Pandora
- Die Geschichte des deutschsprachigen Theaters in Mährisch-Ostrau von den Anfängen bis 1944
- Die neue Zeit
- Die neue Zeit (Olmütz), 14. 5. - 6. 9. 1854
- Die neue Zeit (Olmütz), 28. 4. 1853
- Die verkaufte Braut
- Die weiße Krankheit, Deutsches Theater in Ostrau, 1937
- Divadelní festival Dream Factory Ostrava
- Divadelní kritik Miroslav Etzler
- Divadelní kultura. In Dějiny Olomouce / 2
- Divadelní mise Františka Čecha.
- Divadelní poznámky.
- Divadelní režisér a člověk Oldřich Stibor (1901 - 1943)
- Divadelní režisér Karel Novák (1916-1968)
- Divadlo bez krize (Německé divadlo v Moravské Ostravě 1895 - 1945).
- Divadlo hudby jako prostor pro uměleckou alternativu.
- Divadlo Husa na provázku, 1968(7)-1998: kniha v pohybu
- Divadlo Husa na provázku: 1968(7) - 1998: kniha v pohybu...
- Divadlo Jiřího Myrona Ostrava 1986
- Divadlo loutek Ostrava 1953+60=2013. Almanach
- Divadlo loutek Ostrava v letech 2013 – 2023. Almanach.
- Divadlo mezi troskami.
- Divadlo mladých
- Divadlo Petra Bezruče 1945 - 1995.
- Divadlo Petra Bezruče v Ostravě.
- Divadlo v totalitním systému
- Drama žádá styl
- E. F. Burian divadelník (1923-1941).
- Eduard Vojan na střední a severní Moravě
- Eichmann u výslechu v Ostravě
- Exiltheater in der Tschechoslowakei. 1933-1938.
- Expanze ruské režijní školy a inscenace ruských dramatiků v českém divadle 90. let 20. století.
- Festival ostravských činoherních divadel. Almanach 1997–2016.
- Fuxův Hamlet IV. ve Večerním Brně
- Gastspiel der japanischen Hofschauspielerin „Hanako“.
- Gastspiel von Mitgliedern des Meininger Hoftheaters
- Hofoperndirector Jahn und Frau Kupfer-Berger in M. Schönberg.
- Horácké divadlo Jihlava 1940 - 1995
- Inscenační tvorba Jindřicha Honzla v Národním divadle v Brně (1929-1931).
- Inventář Družstva národního divadla.
- Jak zabránit Vlasům, aby nešedivěly?
- Janáčkovo divadlo.
- Job v Americe
- K netradičnímu divadlu
- K vystoupení německých a italských profesionálních hereckých společností v Olomouci v 17. a v 18. století
- Kabaret Večerní Brno
- Kalendárium dějin divadla v Olomouci (od roku 1479).
- Kalendárium dějin divadla v Opavě
- Kapitoly z historie Jihlavy
- Káťa Kabanová na Brněnském jevišti.
- Ke stavu brněnského činoherního divadla v sezóně 1945-1946.
- Kinetizmus a světelné kinetika.
- Kronika let (lat) 1945 - 1995
- Luboš Ogoun a brněnský balet šedesátých let 20. století.
- Martinů - osud skladatele.
- Maryša – řád zůstává pevný
- Městské divadlo v Moravské Ostravě / Das Stadttheater in Mährisch Ostrau 1907 - 1919
- Městské divadlo v Moravské Ostravě.
- Městské divadlo Zlín: 70 sezon
- Mezi Miláčkem a hmyzem
- Milníky osmdesátých let
- Miniopera.
- Moravská orlice.
- Muzikál expres.
- Národní divadlo v Brně do nové sezóny.
- Národní dům v Moravské Ostravě - symbol českého Ostravska (1893-1918).
- Německojazyčné divadlo na Moravě a ve Slezsku 2/3.
- Německojazyčné divadlo na Moravě a ve Slezsku. 3/3.
- Norma v ženských křivkách
- O německém divadle brněnském rozhodnuto.
- O nové Zemské divadlo v Brně.
- Obrysy vývoje činohry v Olomouci (1920-1983).
- Oficiální webové stránky Buranteatru.
- Oficiální webové stránky Divadla Šumperk
- Olmütz
- Olomoucké divadlo 1956-1957.
- Olomoucké divadlo v desetiletí 1945 - 1955
- Operetní revoluce Oldřicha Nového.
- Operní odkaz B. Martinů naplněn.
- Opery Leoše Janáčka na brněnské scéně.
- Ostravská perlička na dně
- Ostravské činoherní divadlo v procesu transformace po listopadu 1989
- Ostravské snění
- Politické intriky v Ostravě
- Posedlost divadlem / Evžen Sokolovský.
- Pozůstalost Václava Choděry. Národní muzeum v Praze, divadelní oddělení v Terezíně. Denník příjmů a vydání, sign. Č 2309.
- Premiéry bratří Čapků.
- Profesionální divadlo v královském městě Brně, 1668-1733
- Proměny divadelní budovy
- První představení Nár. divadla v Brně období 1919-1920.
- Půlstoletí Městského divadla v Brně
- Putování Múzy Thalie
- Radost z divadla
- Řecké Pašije: program k premiéře.
- Reduta (Divadlo Reduta).
- Režijní postupy Evžena Sokolovského v Satirickém divadle Večerní Brno
- Režijní přístupy k operám Leoše Janáčka v Brně.
- Režijní tvorba Jaromíra Pleskota v Praze a v Olomouci (1941-1953)
- Ročenka Městského divadla v Olomouci.
- S Radoky v zádech … Made in Aréna 2012
- Sammlung Bruckner
- Sebeidentifikace - sebereflexe -sebetematizace Ostravy aneb Inscenační návraty k historii a mentalitě místa
- Šedesátka, a co dál?
- Stadttheater Troppau
- Štanderové. Příspěvek k historii jedné kočovné divadelní společnosti.
- Státní okresní archiv Opava
- Studio Forum - příběh divadla. Olomouc: Univerzita Palackého, 2009.
- Svatopluk Vála
- Theater
- Tramvaj, která nedojela
- Tři muži v chalupě, aneb Čechy krásné, Čechy mé
- Tři premiéry divadla mladých
- Uhdeho Král-Vávra a jeho inscenace ve Večerním Brně
- Uničov - historie moravského města
- Váňa Psota.
- Velké téma bez frází
- Vstup realismu na jeviště českého divadla v Brně.
- Vykročila husa a vzala člověka na procházku: Pojď!
- Výtečníci. Program k inscenaci. Archiv Moravského divadla v Olomouci.
- Vyvenčit démona: tři temné inscenace z Ostravy
- Vzpomínky na autenticitu
- Z divadla
- Z osudů českých divadel za nacistické okupace.
- Zákon ze dne 20. července 1948 o státním divadle v Brně.
- Zemřel Jan Číhal
- Zemské divadlo v Brně a jeho ředitel Václav Jiřikovský.
- Zřizovací listina organizace Národní divadlo Brno, příspěvková ogranizace.
Fuxův Hamlet IV. ve Večerním Brně
In Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity. Řada teatrologická 54, 2005, Q8
- 27. 5. 1962
InstituceBrnoHamlet IV. aneb Cirkus Elsinor, první původní satirická hraNový umělecký šéf Večerního Brna Evžen Sokolovský (1961–1967) si uvědomoval, že k rozvinutí satiry s širokým společenským dopadem je třeba nahradit skládaná kabaretní pásma tvarově ucelenějšími hrami. Na jaře 1962 se proto obrátil na Vladimíra Fuxe, aby přepracoval Hamleta III. od E. F. Buriana do aktuálního satirického tvaru. Již Burianova inscenace v roce 1937 vyvolala negativní reakce v řadách levicové kritiky, protože napadala Stalinův kult osobnosti. Ve Fuxově případě byla navíc posílena současnými narážkami a komentáři hrobnické dvojice, jejíž výstupy na forbíně se vztahovaly k aktuálnímu dění.
Ústřední role Hrobníků svěřil režisér Sokolovský Lubomíru Černíkovi a Jiřímu Jurkovi, další postavy ztvárnili hostující herec Mahenovy činohry Josef Štefl (Hamlet), Ladislav Suchánek (Fengo), Marie Beránková (Geruta), Miroslav Výlet (Polonius a William Charleack), Stanislava Klapková (Ofelie), Zdeněk Duss (Laertes), Jiří Štědroň (Rosenkranz), Zdeněk Blažek (Guildenstern a Duch otce Hamleta) a Dagmar Ježková-Černíková (Kate). Výpravu vytvořil Jaroslav Jiří Janeček, hudbu složil Ladislav Štancl a na pohybové složce spolupracoval Luboš Ogoun ze Státního divadla Brno. Inscenací, pojatou formou divadla na divadle, resp. cirkusu na divadle, začalo vrcholné období politické satiry Večerního Brna, která se navíc opírala o původní autorskou tvorbu a budila tak celostátní pozornost u kritiků i diváků.Klára Hanáková