Zdroje informací

  •  

Režijní postupy Evžena Sokolovského v Satirickém divadle Večerní Brno

Vytisknout

Diplomová práce. Brno: FF MU, 2002

  • 26. 12. 1960
    Instituce
    BrnoPozor, hodný pes!, první profesionální inscenace Večerního Brna 

    Díky stálému ohlasu diváků i příznivému přijetí u kritiky se v sezoně 1960/1961 Večerní Brno profesionalizovalo a v názvu se objevilo žánrové zaměření (Satirické divadlo Večerní Brno). První premiéru zde měla satirická revue Pozor, hodný pes!. Od předchozích kabaretních pásem skládaného typu se poprvé vyznačovala ucelenějším dramatickým tvarem s poměrně jednotným syžetem, který se svou formou podobal hrám Osvobozeného divadla. Revue kmenových autorů Miroslava Skály a Vladimíra Fuxe varovala nejen před přetechnizovanou společností, ale také před lidmi samotnými, a zároveň útočila proti prefabrikovanému veselí. Do ústřední dvojice, která prochází celým dějem a na forbínách komentuje aktuální události doby, obsadil Evžen Sokolovský, režisér Mahenovy činohry a zanedlouho umělecký šéf Večerního Brna, Lubomíra Černíka (Nestroj) a nově příchozího Jiřího Letenského (Stroj). Vedle stávajících herců divadla Ladislava Suchánka (Předseda) a Dagmar Ježkové-Černíkové (Tina Marie) se v dalších rolích uplatnili nováčci: Jiří Jurka (Adam), Ivana Zejdová (Eva), Miroslav Výlet (Božídar Klakson), Marie Beránková (Zástupkyně), Miloš Bohdálek (Tvrďák), Zdeněk Blažek (Alois Mudruňka). Výpravu využívající karikaturních kreseb vytvořila Věra Fridrichová, na pohybové složce spolupracovala Jiřina Ryšánková a hudbu skladatele Zdeňka Petra interpretovala rytmická skupina Ladislava Štancla.

    Klára Hanáková

  •