Zdroje informací
- _
- „Genealogické“ souvislosti divadelních koncepcí: Divadlo Petra Bezruče v Ostravě a Činoherní klub v Praze
- 10 let amatérského divadla při Divadle Oldřicha Stibora v Olomouci.
- 10 let práce Městského divadla mladých v Ostravě
- 30 let druhé činohry v Brně
- 60 let Státního divadla v Ostravě.
- 80 let národního divadla v Ostravě 1919-1999.
- Almanach - Moravské divadlo Olomouc 1920-2000.
- Amatérské studio.
- Archiv HaDivadla.
- Bezruči v Praze ve skvělé formě
- Bouřlivé výšiny divadelní
- Brněnské divadlo začíná sezónu
- Bylo jich pět a půl.
- Časopis Program Státního divadla v Brně v období normalizace.
- Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů
- České divadlo v Moravské Ostravě 1908 - 1919. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000.
- České divadlo za nacistické okupace a druhé světové války (1939-1945)
- České Národní divadlo v Brně v letech 1918-1922 ve světle soudobého brněnského českého tisku.
- Cesta do hlubin zapomínání
- Chvála realismu
- Činohra v Opavě od počátku do roku 1918
- Čtyřicet let Divadelní jednoty v Opavě. In Památník Divadelní jednoty v Opavě, 1887–1927.
- Das Troppauer Stadttheater
- David Drábek a jeho "hořící" stopa v Olomouci
- Dějiny šumperského divadla.
- Depeše na kolečkách. HaDivadlo 1978.
- Der Weg zum Städtetheater Ostsudetenland
- Deset let práce Městského divadla mladých. Ostrava: 1955.
- Die Büchse der Pandora
- Die Geschichte des deutschsprachigen Theaters in Mährisch-Ostrau von den Anfängen bis 1944
- Die neue Zeit
- Die neue Zeit (Olmütz), 14. 5. - 6. 9. 1854
- Die neue Zeit (Olmütz), 28. 4. 1853
- Die verkaufte Braut
- Die weiße Krankheit, Deutsches Theater in Ostrau, 1937
- Divadelní festival Dream Factory Ostrava
- Divadelní kritik Miroslav Etzler
- Divadelní kultura. In Dějiny Olomouce / 2
- Divadelní mise Františka Čecha.
- Divadelní poznámky.
- Divadelní režisér a člověk Oldřich Stibor (1901 - 1943)
- Divadelní režisér Karel Novák (1916-1968)
- Divadlo bez krize (Německé divadlo v Moravské Ostravě 1895 - 1945).
- Divadlo hudby jako prostor pro uměleckou alternativu.
- Divadlo Husa na provázku, 1968(7)-1998: kniha v pohybu
- Divadlo Jiřího Myrona Ostrava 1986
- Divadlo loutek Ostrava 1953+60=2013. Almanach
- Divadlo loutek Ostrava v letech 2013 – 2023. Almanach.
- Divadlo mezi troskami.
- Divadlo mladých
- Divadlo Petra Bezruče 1945 - 1995.
- Divadlo Petra Bezruče v Ostravě.
- Divadlo v totalitním systému
- Drama žádá styl
- E. F. Burian divadelník (1923-1941).
- Exiltheater in der Tschechoslowakei. 1933-1938.
- Expanze ruské režijní školy a inscenace ruských dramatiků v českém divadle 90. let 20. století.
- Horácké divadlo Jihlava 1940 - 1995
- Inscenační tvorba Jindřicha Honzla v Národním divadle v Brně (1929-1931).
- Inventář Družstva národního divadla.
- Jak zabránit Vlasům, aby nešedivěly?
- Janáčkovo divadlo.
- Job v Americe
- K netradičnímu divadlu
- K vystoupení německých a italských profesionálních hereckých společností v Olomouci v 17. a v 18. století
- Kalendárium dějin divadla v Olomouci (od roku 1479).
- Kalendárium dějin divadla v Opavě
- Kapitoly z historie Jihlavy
- Káťa Kabanová na Brněnském jevišti.
- Ke stavu brněnského činoherního divadla v sezóně 1945-1946.
- Kinetizmus a světelné kinetika.
- Kronika let (lat) 1945 - 1995
- Luboš Ogoun a brněnský balet šedesátých let 20. století.
- Martinů - osud skladatele.
- Maryša – řád zůstává pevný
- Městské divadlo v Moravské Ostravě / Das Stadttheater in Mährisch Ostrau 1907 - 1919
- Městské divadlo v Moravské Ostravě.
- Městské divadlo Zlín: 70 sezon
- Mezi Miláčkem a hmyzem
- Milníky osmdesátých let
- Miniopera.
- Moravská orlice.
- Muzikál expres.
- Národní divadlo v Brně do nové sezóny.
- Národní dům v Moravské Ostravě - symbol českého Ostravska (1893-1918).
- Německojazyčné divadlo na Moravě a ve Slezsku 2/3.
- Německojazyčné divadlo na Moravě a ve Slezsku. 3/3.
- Norma v ženských křivkách
- O německém divadle brněnském rozhodnuto.
- O nové Zemské divadlo v Brně.
- Obrysy vývoje činohry v Olomouci (1920-1983).
- Oficiální webové stránky Buranteatru.
- Oficiální webové stránky Divadla Šumperk
- Olmütz
- Olomoucké divadlo 1956-1957.
- Olomoucké divadlo v desetiletí 1945 - 1955
- Operetní revoluce Oldřicha Nového.
- Operní odkaz B. Martinů naplněn.
- Opery Leoše Janáčka na brněnské scéně.
- Ostravská perlička na dně
- Ostravské činoherní divadlo v procesu transformace po listopadu 1989
- Ostravské snění
- Posedlost divadlem / Evžen Sokolovský.
- Pozůstalost Václava Choděry. Národní muzeum v Praze, divadelní oddělení v Terezíně. Denník příjmů a vydání, sign. Č 2309.
- Premiéry bratří Čapků.
- Profesionální divadlo v královském městě Brně, 1668-1733
- Proměny divadelní budovy
- První představení Nár. divadla v Brně období 1919-1920.
- Půlstoletí Městského divadla v Brně
- Putování Múzy Thalie
- Radost z divadla
- Řecké Pašije: program k premiéře.
- Reduta (Divadlo Reduta).
- Režijní přístupy k operám Leoše Janáčka v Brně.
- Režijní tvorba Jaromíra Pleskota v Praze a v Olomouci (1941-1953)
- Ročenka Městského divadla v Olomouci.
- Sammlung Bruckner
- Sebeidentifikace - sebereflexe -sebetematizace Ostravy aneb Inscenační návraty k historii a mentalitě místa
- Šedesátka, a co dál?
- Stadttheater Troppau
- Štanderové. Příspěvek k historii jedné kočovné divadelní společnosti.
- Státní okresní archiv Opava
- Studio Forum - příběh divadla. Olomouc: Univerzita Palackého, 2009.
- Svatopluk Vála
- Tramvaj, která nedojela
- Tři premiéry divadla mladých
- Uničov - historie moravského města
- Váňa Psota.
- Velké téma bez frází
- Vstup realismu na jeviště českého divadla v Brně.
- Výtečníci. Program k inscenaci. Archiv Moravského divadla v Olomouci.
- Vyvenčit démona: tři temné inscenace z Ostravy
- Vzpomínky na autenticitu
- Z osudů českých divadel za nacistické okupace.
- Zákon ze dne 20. července 1948 o státním divadle v Brně.
- Zemřel Jan Číhal
- Zemské divadlo v Brně a jeho ředitel Václav Jiřikovský.
- Zřizovací listina organizace Národní divadlo Brno, příspěvková ogranizace.
Půlstoletí Městského divadla v Brně
Brno: Městské divadlo Brno, 1996.
- 1. 8. 1949
InstituceBrnoVznik Městského a oblastního divadla v BrněSvobodné divadlo, od 1. 1. 1949 pod správou Zemského národního výboru, bylo sloučeno se Středomoravským divadlem v Moravské Třebové pod názvem Městské a oblastní divadlo v Brně. Jeho zřizovatelem se stal Krajský národní výbor Jihomoravského kraje společně s Ústředním národním výborem v Brně. V souladu se socialistickou státní kulturní politikou se divadlo soustředilo na zájezdovou činnost a tohoto účelu bylo zbaveno až 1. 1. 1969.
Martin Bernátek
- 1. 8. 1950
InstituceBrnoVznik Krajského oblastního divadla v BrněMěstské a oblastní divadlo v Brně, dřívější Svobodné divadlo, změnilo název na Krajské oblastní divadlo v Brně a jeho výhradním zřizovatelem se stal Ústřední národní výbor v Brně.
Martin Bernátek
- 23. 1. 1959
InstituceBrnoČeskoslovenská premiéra hry Bertolta Brechta Dobrý člověk ze SečuanuDivadlo bratří Mrštíků uvedlo v překladu Rudolfa Vápeníka a Milana Kundery, režii Antonína Kurše, dramaturgii Bořivoje Srby, výpravě Milana Zezuly československou premiéru hry Bertolta Brechta Dobrý člověk ze Sečuanu. Inscenací rozvíjející brechtovské principy vyvrcholilo působení uměleckého šéfa Kurše (1957-1960) a program politického divadla připravený společně s dramaturgem Bořivojem Srbou (1954-1959), který Srba dále rozvíjel v Mahenově činohře Státního divadla v Brně. Dozvukem Kuršova uměleckého vedení bylo Pásmo veršů, scén a songů Bertolta Brechta, které v rámci Experimentálního studia divadla připravili 27. 11. 1960 kmenoví režiséři Zdeněk Dopita a Jiří Jaroš.
Martin Bernátek
- 12. 6. 1976
InstituceBrnoZačátek série inscenací her Oldřicha Daňka v Divadle bratří MrštíkůDivadlo bratří Mrštíků uvedlo v režii Pavla Rímského a výpravě Milana Zezuly v československé premiéře hru Oldřicha Daňka Válka vypukne o přestávce. Následujících několik inscenací Daňkových her, převážně v Rímského režii a některé rovněž v původním uvedení, tvořily výraznou dramaturgickou linii divadla. Po dříve uvedených hrách Vrátím se do Prahy (1970) a Dva na koni, jeden na oslu (1972) následovaly tituly Střelec (1978), Lhář a jeho rod (úprava hry Václava Klimenta Klicpery, 1980), Zpráva o chirurgii města N (1981), Vévodkyně valdštejnských vojsk (1982), Příští léto v Locarnu (1983), Životopis mého strýce (1984), Krvavá Henrietta aneb Jedno jaro v Paříži (1987).
Martin Bernátek
- 20. 5. 1978
InstituceBrnoČeskoslovenská premiéra muzikálu ChicagoDivadlo bratří Mrštíků uvedlo v překladu Ivo T. Havlů, režii Richarda Mihuly a výpravě Antonína Vorla v československé premiéře muzikál Freda Ebba, Boba Fosse a Johna Kandera Chicago. Mihula svými inscenacemi i muzikálovou výchovou na JAMU ustavil tradici hudebních komedií a muzikálů, kterou v devadesátých let 20. století rozvinul Stanislav Moša a která vedla k vybudování samostatné moderní hudební scény divadla.
Martin Bernátek
- 1. 5. 1988
InstituceBrnoVznik organizace Brněnská divadlaDivadlo bratří Mrštíků, Loutkové divadlo Radost a Satirické divadlo Večerní Brno byly správně sjednoceny v organizaci Brněnská divadla zřizované Krajským národním výborem Jihomoravského kraje. Divadla zůstala v původních prostorech, měla vlastní umělecké vedení, ale společného ředitele, dílny nebo účetnictví. Do Brněnských divadel měly být původně zahrnuty také umělecké útvary Státního divadla v Brně, Divadlo na provázku a HaDivadlo, zamýšlena byla též centralizace dramaturgie.
Martin Bernátek
- 1. 4. 1990
InstituceBrnoMěstské divadlo Brno pod městskou správouPo zrušení organizace Brněnská divadla bylo Divadlo bratří Mrštíků začleněno pod městskou správu a 1. 6. 1993 přejmenováno na Městské divadlo Brno. V roce 1995 prošlo divadlo na Lidické ulici celkovou rekonstrukcí dle návrhu Miroslava Meleny.
Martin Bernátek
- 21. 6. 1991
InstituceBrnoPůvodní uvedení inscenace Sny svatojánských nocí Stanislava MošiDivadlo bratří Mrštíků uvedlo v režii Stanislava Moši a na scéně Emila Konečného autorský muzikál Moši a Zdeňka Merty Sny svatojánských nocí. Moša, v letech 1990-1992 umělecký šéf a od roku 1992 ředitel divadla, nastudoval inscenaci v české, německé a anglické verzi a opakovaně ji uváděl v zahraničí a také na Křižíkově fontáně na pražském Výstavišti. Inscenace dosáhla celkem 117 repríz a získala cenu Českého hudebního fondu za nejlepší hudební představení roku 1991. Cílevědomý marketing a reklama inscenace i velkolepé scénické efekty znamenaly proměnu prezentace a provozu divadelního díla po roce 1989 a orientaci divadla na hudebnědramatickou produkci dle původního i světového repertoáru.
Martin Bernátek