Zdroje informací

  •  

Divadelní režisér a člověk Oldřich Stibor (1901 - 1943)

Vytisknout

Olomouc: Univerzita Palackého, 2015.

  • 5. 6. 1931
    Instituce
    OlomoucPrvní režie Oldřicha Stibora v Českém divadle v Olomouci 

    Inscenací hry Gerharta Hauptmanna Bobří kožich se v Olomouci poprvé představil jako hostující režisér Oldřich Stibor. Hráli Josef Toman (Pan z Wehrhahnů), Josef Benátský (Krüger), Josef Karel (Dr. Fleischer), Jarmila Kurandová (Paní Wolffová) a další. V příští sezoně zde Oldřich Stibor získal stálé angažmá.

    Helena Spurná

  • 1. 9. 1931
    Instituce
    OlomoucRežisér Oldřich Stibor angažován do Českého divadla v Olomouci 

    Oldřich Stibor ve svých  inscenacích uplatňoval avantgardní postupy a osobitým způsobem rozvíjel podněty soudobého německého, sovětského i polského divadla. Usiloval o myšlenkově aktuální, sociálně kritickou výpověď. Za jeho působení se olomoucké divadlo stalo jednou z předních československých scén a získalo renomé i v zahraničí. Jeho stálým spolupracovníkem byl šéf výpravy olomouckého divadla  Josef Gabriel, který prosazoval novátorskou scénografii využívající i fotomontáží olomouckého avantgardního fotografa  Karla Kašpaříka a polyekranové projekce. Spolupracoval též se skladatelem Vítem Nejedlým a s olomouckými překladateli Otto Františkem Bablerem, Evou Bubelovou, Bohuslavem Ilkem a Františkem Večeřou-Střížovským. Kromě činohry začal od roku 1933 utvářet i profil opery.

    Helena Spurná

  • 16. 11. 1931
    Instituce
    OlomoucKomorní divadlo v Olomouci zahájilo činnost 

    Uvedením Smuteční hostiny Viktora Dyka v režii Oldřicha Stibora zahájila činohra Českého divadla v Olomouci v malém sále Reduty provoz Komorního divadla. Intimní hrací prostor poskytl možnost dramaturgických a inscenačních experimentů i rozšíření repertoáru činohry o večery poezie. Oldřich Stibor, který zřízení této scény inicioval, zde mj. nastudoval hru Samum od Augusta Strindberga, Dětskou tragédii Karla Schönherra a Florentskou tragédii Oscara Wildea, indiánské mystérium Jak smrt přišla do světa Alexandra Hartleye, Poštovní úřad Rabíndranátha Thákura, Výměnu od Paula Claudela, monodrama Milovaný hlas Jeana Cocteaua, hru Tři Lva Blatného, aktovku Na silnici Antona Pavloviče Čechova, Máj Karla Hynka Máchy, Babičku Boženy Němcové či básnické večery Večer Jiřího Wolkera, Večer poezie Jaroslava Durycha a Večer regionální literatury.

    Helena Spurná

  • 26. 8. 1932
    Instituce
    OlomoucPremiéra mystéria Huga von Hofmannstahla Každý v Českém divadle v Olomouci 

    Oldřich Stibor uvedl poprvé Hofmannsthalovo mystérium Každý (Jedermann) v překladu Františka Večeři-Střížovského a s hudbou olomouckého skladatele Stanislava Vrbíka. Premiéra se konala před katedrálou sv. Václava. Další představení se uskutečnila tamtéž 28. 8., na jevišti divadla (29. 8.) a v Prostějově před kaplí sv. Floriana (2. 9.). Opakovaně byl titul před svatováclavským dómem uveden ještě 30. 4. 1934. V letech 1936-1937  pak proběhla představení v rámci Svatokopeckých duchovních her, konaných  vždy na přelomu června a července na nádvoří baziliky Navštívení Panny Marie na Svatém Kopečku u Olomouce.

    Helena Spurná

  • 5. 11. 1935
    Instituce
    OlomoucPrvní uvedení Optimistické tragédie Vsevoloda Višněvského za hranicemi SSSR 

    Inscenace činohry Českého divadla v Olomouci v režii Oldřicha Stibora byla prvním uvedením této hry mimo území Sovětského svazu a stala se výjimečnou událostí jak po stránce dramaturgické, tak z hlediska zvolených inscenačních postupů. Stibor mj. promyšleně pracoval s davovými scénami, které měly prezentovat myšlenku kolektivního řádu. Do hlavní role Komisařky obsadil režisér přední herečku olomoucké činohry Miladu Matysovou, Alexeje ztělesnil Josef Toman. Dvě pohostinská představení odehrál olomoucký soubor s velkým ohlasem v Městském divadle na Královských Vinohradech v Praze 4. a 5. 4. 1936.

    Helena Spurná

  • 7. 12. 1935
    Instituce
    OlomoucČeskoslovenská premiéra opery Orfeo Claudia Monteverdiho 

    V Českém divadle v Olomouci se v nastudování kapelníka a dramaturga Adolfa Hellera a v režii Oldřicha Stibora uskutečnila československá premiéra opery Claudia Monteverdiho Orfeo. Inscenace se opírala o soudobou hudební úpravu Ottorina Respighiho. Podíleli se na ní Otto František Babler překladem libreta a choreograf Josef Judl. Zpívali a hráli Ludmila Červinková (Hudba), Otto Kubín (Orfeus), Milada Marková (Eurydika), Ludmila Červinková (Silvia), Božena Stoegrová (Naděje), Karel Ludvík (Charon) a další. Premiéře byli přítomni tehdejší významní muzikologové Zdeněk Nejedlý a Gracian Černušák. Inscenace měla živý ohlas v celostátním i místním tisku.

    Helena Spurná

  •